Monday 1 August 2016

Tayar Motor

Assalamualaikum w.b.r


Hari nie aku nak berkongsi pengalaman bab tayar motor kapcai nie. sejak setahun lebih aku kembali aktif guna motor kapcai nie, semalam (01/08/2016) kali pertama tayar motor aku bocor kena skru. Nasib kurang baik kena time aku nak pi kerja. Sementara nak tunggu bengkel buka pukul 8:00 am lebih, jenuh laaa jugak menunggu dan terpaksa masuk opis lewat dr besa.


Nie nak habaq, masa dok mencari bengkel tue aku main belasah ja naik motor tue sampai jumpa bengkel. Motor aku guna tayar tubeless. Jadi kos yang aku kena tanggung pagi tue adalah seperti berikut:
      • tampal tayar          RM  8.00
      • tukar kepala tiub   RM12.00
      • JUMLAH            RM20.00
Aku ingatkan dah settle laaa masalah tayar motor, tup tup masa nak balik kerja aku tengok tayar motor aku yang baru tampal tue dah jadi bengkak merata tempat. Aduih, nyesal pulak aku bila pikirkan tak tukar tayar awal pagi tadi. Jadi, aku pon pi cari bengkel berdekatan opis aku untuk tukar tayar baru pulak. Nie pulak kos aku tukar tayar motor baru:


      • Tayar belakang jenama Cheetah (tubeless)     RM85.00
Jadi, kos aku abis untuk satu hari pasai tayar bocor adalah RM105.00. Aku blanja gambaq tayar motor aku yang dah bengkak akibat aku malas nak tolak motor masa cari bengkel.





Akhir kalam, inilah kos yang kita terpaksa tanggung seandainya kita bersikap sedemikian. huhuhu..... sekian.

No comments:

Post a Comment